Byggebranchen 2018 – en branche i forandring

Fabriksproduceret byggeri og globalisering er to af overskrifterne for byggebranchen i 2018. Den tredje og vigtigste er mangel på kvalificeret arbejdskraft, mener CEO, Anne Karin Staggemeier.

Der er fuld gang i byggeriet i Danmark og resten af verden, og alle steder mangler der ledige hænder. De tre tendenser sætter agendaen for branchen i år.

Manglen på arbejdskraft fører til mere fabriksproduceret byggeri.
Manglen på arbejdskraft truer den globale vækst, ikke mindst i byggeriet, som længe har haft problemet inde på livet. Herhjemme har de økonomiske vismænd og Dansk Byggeri udnævnt det som branchens største udfordring. En ny global undersøgelse af byggebranchen viser, at der på 23 ud af 43 analyserede markeder mangler arbejdskraft (kilde: Turner & Townsend).

Problemet er nu så stort, at vi i 2018 vil se en yderligere sammensmeltning af produktion og byggeri. Der findes allerede mange cases med fabriksproduceret byggeri, for eksempel GSK’s “factory in a box” – en medicinfabrik opbygget af farvekodede moduler, som er nemme at samle, og som kan afsendes i en transportkasse. Fabrikken er designet i BIM og er et godt eksempel på, hvordan man i byggeriet kan producere mere med færre ressourcer. Jeg tror, vi vil se meget mere af den slags i 2018. Selvom både politikere og branchen arbejder intenst på at uddanne flere håndværkere og fastholde medarbejderne i længere tid, så vil der komme en erkendelse af, at den mest strategiske løsning på arbejdskraftproblematikken er en fundamental ændring af måden, vi bygger på.

10 procent af de traditionelle entreprenører kan være væk om fem år
Udbredelsen af fabriksproduceret byggeri vil trække dybe spor i byggebranchen. Brugen af modulopbyggede konstruktioner forventes at stige med seks procent frem til 2022 på globalt plan, men nogle lande er allerede meget langt fremme.

For eksempel Sverige, hvor 84 procent af alle parcelhuse bygges med præfabrikerede træelementer. I USA, England og Australien er det tilsvarende tal blot fem procent. I Japan er omkring 25 procent af alle nye huse præfabrikerede. Fra 1963 til 2014 er der blevet bygget ikke mindre end ni millioner præfabrikerede huse i Japan og ud over de etablerede markedsledere har den japanske detail-gigant Muji nu også bevæget sig ind på dette vækstmarked. Det siger noget om, at der er alvor bag snakken.

Omfanget af udenlandske spillere vil stige 20 procent over fem år
I dag udføres omkring 95 procent af byggeprojekterne af lokale virksomheder med lokale materialer. Det vil ændre sig. Virksomhederne vil i stigende grad købe kundetilpassede storskala elementer på det globale marked.

Det er en markant forandring i en branche, som traditionelt er lokalt forankret, men for de aktører, som formår at planlægge og håndtere logistikken samt investere i nye samarbejder, kan gevinsterne være enorme.

Tag for eksempel Spanien, som med et bruttonationalprodukt, der er væsentligt lavere end USA’s og Englands, står for syv af verdens 100 stærkeste entreprenørvirksomheder. En af de vigtigste årsager til, at de spanske byggevirksomheder klarer sig så godt er, at de ofte indgår i globale partnerskaber og derigennem bliver mindre følsomme over for hjemlige økonomiske udfordringer.

De tre tendenser er tæt forbundne. Der er ingen tvivl om, at det er en stor mundfuld for byggebranchen at håndtere både medarbejderknaphed, nye byggemetoder og globalisering. De aktører, der mestrer denne balance, bliver vinderne i 2018.